Analysis of technology management in medical equipment in intensive care units: Challenges for coping with COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22239/2317-269x.01960

Keywords:

Biomedical Technology, Durable Medical Equipment, Patient Safety, Health Surveillance, Intensive Care Units

Abstract

Introduction: The pandemic caused by the SARS-CoV-2 coronavirus has brought a huge pressure on health systems, in particular the availability of beds, equipment and human resources in Intensive Care Units (ICU), which even before this scenario already had difficulties, especially in equipment management. Although more than 10 years have passed since the beginning of mandatory technology management in health services, its implementation in practice is still a challenge and a public health problem. Objective: To verify the implementation of the Medical Equipment Technology Management Plan in the ICUs of Goiânia, Goiás, an integral part of technology management. Method: As a basis, secondary data collected in a Guide prepared by the Sanitary Surveillance was used, applied in two moments during inspections in the ICU. The data were analyzed comparatively and the results presented through absolute and relative frequency and statistical analysis. Results: The levels of implementation of the Technology Management Plan found were 25.8% and 40.9% in the 1st and 2nd inspection, respectively. Conclusions: Investments in training and in a permanent education program can be a direction to improve the implementation of the plan and, consequently, an advance in the quality of the service offered to the user. Considering that Health Surveillance is an important catalyst for this change, this study provides important data for managers to prioritize actions and formulate public policies in Public Health that will serve to improve patient safety and, consequently, help in coping with COVID-19.

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Author Biographies

  • Frederico Inácio e Silva, Departamento de Vigilância Sanitária e Ambiental de Goiânia, Goiânia, GO, Brasil

    Farmacêutico. Possui graduação em Farmácia pela Universidade Federal de Goiás (2001). Especialista em Cosmetologia (2007) e em Farmácia Magistral (2008) pela Faculdade Oswaldo Cruz. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Goiás (2019). Auditor Fiscal de Saúde Pública do Departamento de Vigilância Sanitária do município de Goiânia e Fiscal de Vigilância Sanitária da Vigilância Pós-Comercialização/Pós-Uso da Superintendência de Vigilância em Saúde do Estado de Goiás (SUVISA/VIGIPÓS).

  • Paula Cicília Faquim Rodrigues, Superintendência de Vigilância em Saúde, Secretaria de Estado de Saúde de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

    Cirurgiã-dentista. Possui Graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Goiás (2006). Mestre em Odontologia pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás (2009). Doutora em Odontologia pelo Programa de Pós-Graduação em Odontologia da Universidade Federal de Goiás (2016). Especialista em Prótese Dentária pela ABO-Secção Goias (2012). Especialista em Gestão da Vigilância Sanitária pelo Instituto Sírio Libanês de Ensino (2016). Especialização em em Saúde Coletiva: Concentração em Monitoramento, Avaliação e Informação Estratégica pela UFBA. Especializanda no Curso de Especialização em Informática na Saúde ? UFRN (2020-atual). Atuação como Tutora, Conteudista (texto base e questões), Facilitadora e Orientadora de TCC (presencial e EaD) em diversos cursos e para várias instituições. Inspetora em Vigilância Sanitária da Superintendência de Vigilância em Saúde do Estado de Goiás (SUVISA). 

  • Ricardo Antônio Gonçalves Teixeira, Instituto de Patologia Tropical e Saúde Pública (IPTSP), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

    Ricardo Antonio Gonçalves Teixeira é Licenciado em Matemática e Pedagogia e Bacharel em Administração. Tem Pós-Graduação lato sensu em Administração Escolar; Mestrado e Doutorado na área de Educação. Pós-Doutorado em Tecnologias de Investigação pelo Departamento de Educação da Universidade de Aveiro, Portugal; Pós-Doutorado em Tecnologias Assistivas pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia da Universidade de Uberlândia (UFU); Pós-Doutorado em Mídias Interativas pelo Programa de Pós-Graduação em Culturas Contemporâneas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Pós-Doutorado em Educação Inclusiva - com foco em Educação e Saúde - pela Faculdade de Ciências Médicas - Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). É professor desde 1988, atuando nas redes públicas federal, estadual, municipal e privada no Ensino Fundamental, Médio e Superior, com experiência na área de Educação Matemática, Educação inclusiva, Tecnologias Educacionais e Tecnologias Assistivas. Atualmente é professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás FE/UFG e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado) e em Saúde Coletiva da UFG. Foi professor de escolas do Ensino Fundamental I, Ensino Fundamental II e Ensino Médio, além de docente do Instituto de Matemática e Estatística IME/UFG, da PUC-GO, UEG e outras IES em Goiás.

  • Ellen Synthia Fernandes de Oliveira, Instituto de Patologia Tropical e Saúde Pública (IPTSP), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

    Possui graduação em Ciências Biológicas modalidade médica pela Universidade Federal de Goiás (UFG), mestrado em Biologia pela UFG, doutorado em Patologia Molecular e Saúde pela Faculdade de Medicina da Universidade de Brasília, Pós-doutorado em Saúde Coletiva pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), São Paulo e Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Aveiro-Portugal . Atualmente é professora Titular do Instituto de Ciências Biológicas (ICB/UFG), docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva do Instituto de Patologia Tropical e Saúde Pública (IPTSP/UFG). É professora na graduação desde 1993 na área da saúde com projetos na linha de promoção e educação em saúde e prevenção e vigilância em saúde. Tem experiência no ensino e extensão nos cursos de graduação nas disciplinas de Histologia e Embriologia e na pós-graduação na disciplina de Metodologia e Pesquisa Qualitativa em Saúde e análise de dados qualitativos. Tem várias publicações na área da pesquisa qualitativa em parceria com a Unicamp e Escola Superior de Enfermagem de Lisboa (ESEL). Membro da Comissão Científica do Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa (CIAIQ) e Word Conference on Qualitative Research (WCQR).

Published

2022-05-31

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Articles

How to Cite

Analysis of technology management in medical equipment in intensive care units: Challenges for coping with COVID-19. (2022). Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology , 10(2), 13-22. https://doi.org/10.22239/2317-269x.01960