Facilitating aspects and challenges for the implementation of a permanent education model for Health Surveillance

Authors

Keywords:

Professional Training; Corporate Education; Health Surveillance

Abstract

Introduction: Competencies development occurs through learning involving the acquisition of knowledge, skills and attitudes and the central challenge that emerges for organizations is to provide formal and informal learning opportunities, integrated into training, development and education programs. Objective: To identify facilitating aspects and challenges for the implementation of a permanent education model for Health Surveillance. Method: The methodology used was based on an evaluation model that  includes general characterization of the external and internal context, needs and guiding components of the structuring of training processes and technical analysis of the needs assessment, planning and execution and the effects of the training and development program. Results: The facilitating aspects identified were: legal competency to promote studies and research within the scope of the SNVS; norms that emphasize the valorization of professional development; the realization of local, regional and federal forums, which specify strategies, challenges, thematic axes and training areas for the SNVS; and Anvisa’s role as a coordinator of the System,  promoting educational activities in states and municipalities. The challenges pointed out were: improvement of the articulation and integration of SNVS entities with other health sectors, of Anvisa’s performance aimed at other SNVS entities; uniformity in the execution of actions; managers’ commitment to risk analysis and innovation of work processes. Conclusions: The processes for assessing needs and planning training strategies present great opportunities for improvement, especially when the various aspects considered relevant by the literature in the areas of training, development and education are used as references.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Júlia Pantoja, Universidade de Brasília (UNB), Brasília, DF, Brasil

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília (1988), mestrado em Psicologia pela Universidade de Brasília (1998) e doutorado em Psicologia Organizacional e do Trabalho pela Universidade de Brasília (2004). Atualmente é professora adjunta da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Treinamento, Desenvolvimento e Educação - TD&E, com publicações e pesquisas em avaliação da efetividade de programas de Treinamento e Desenvolvimento. Atua em projetos de pesquisa focalizando os seguintes temas: aprendizagem no trabalho, teletrabalho, novas tecnologias e competências emergentes, educação corporativa, redes sociais em contextos rurais e organizacionais, inovação e competitividade. 

  • Claudia Passos Guimarães Rabelo, Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Anvisa), Brasília, DF, Brasil

    Possui graduação em Farmácia Industrial pela Faculdade Oswaldo Cruz/SP, mestrado em Ciências dos Alimentos pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo (FCF/USP) e doutorado em Nutrição Humana Aplicada, pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades (PRONUT/USP). Atualmente trabalha como especialista em regulação e vigilância sanitária na Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Tem experiência na área de fiscalização de propaganda de produtos sujeitos à vigilância sanitária, projetos de educação voltados para sociedade e de formação e aperfeiçoamento profissional no âmbito do Sistema Nacional de Vigilância Sanitária. 

  • Maria de Fátima Ferreira Francisco, Agência Nacional de Vigilância Sanitária (Anvisa), Brasília, DF, Brasil

    Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2002), especialização em Gestão Ambiental pelo Centro Universitário Senac (2006), graduação e licenciatura em Geografia. Atualmente é especialista na Agência Nacional de Vigilância Sanitária.

Published

2020-11-30

How to Cite

Facilitating aspects and challenges for the implementation of a permanent education model for Health Surveillance. (2020). Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology , 8(4), 14-26. https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate/article/view/1605