The Spanish flu in Mato Grosso and its lessons in times of COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

Spanish Flu, Newspapers, Coronavirus

Abstract

Introduction: This article analyzes the political and social impacts of the Spanish flu in Mato Grosso and brings reflections on the COVID-19 pandemic. To this end, it intends to recover the memory of the Spanish flu by analyzing the records of the Mato Grosso press at the time. Discussion: The epidemic known as “Influenza Hespanhola”, marked the beginning of the twentieth century, and has numerous similarities with the situation we are facing today, in the face of the COVID-19 pandemic, despite the 100 years that separate them, especially in relation to the denial posture of the authorities in the past and in the present times. Conclusions: The rescue of the memory of the Spanish flu offers lessons and experiences that could be used at local and national levels to fight the new coronavirus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Manuela Areias Costa, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Dourados, MS, Brasil

    Doutora em História Comparada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGHC/UFRJ), com período de estágio na Vanderbilt University (Nashville, Estados Unidos - bolsa PDSE / CAPES). Possui mestrado em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e graduação em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Participou de projetos de organização e preservação documental; atuou em cursos de Formação Continuada para Docentes (CECIERJ) e em conselhos e comissões do estado de Mato Grosso, como o Conselho Estadual de Promoção da Igualdade Racial de Mato Grosso (CEPIR) e o Conselho Especial de Preservação e Tombamento (CEPT-MT). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), no Curso de Licenciatura em História e no Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória), e membro dos GTs da ANPUH Nacional: "Emancipações e Pós-Abolição" (GTEP) e "História e Patrimônio Cultural." Integra o Conselho Internacional de Monumentos e Sítios (ICOMOS-Brasil), o Laboratório de Antropologia e História (LAH- Museu Nacional, UFRJ), o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Gênero, Raça e Etnia (GEPEGRE - UEMS), vinculado ao CNPq, e coordena o "Inventário do Patrimônio Cultural Imaterial Quilombola de Mato Grosso do Sul." Tem experiência na área de História, atuando principalmente nos seguintes temas: abolicionismo, pós-abolição, comunidades quilombolas, relações raciais, festa e música negra, patrimônio cultural imaterial, educação patrimonial, ensino de História da África e Cultura Afro-Brasileira, ensino de História e as relações étnico-raciais, formação de professores e educação quilombola.

Published

2020-07-01

Issue

Section

Fast Track COVID-19/SARS-CoV-2 Debate

How to Cite

The Spanish flu in Mato Grosso and its lessons in times of COVID-19 pandemic. (2020). Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology , 8(3), 26-33. https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate/article/view/1665

Similar Articles

21-30 of 54

You may also start an advanced similarity search for this article.