COVID-19 pandemic: the biggest challenge for the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22239/2317-269X.01531

Keywords:

COVID-19, SARS-CoV-2, Pandemic, Betacoronavirus

Abstract

Introduction: The pandemic caused by the new coronavirus 2019, COVID-19 has severely impacted the global scenario, worsening the rates of morbidity and mortality. Given that scenario, there is an urgent need to train and qualify healthcare professionals in coping with this disease. Objective: This study carried out a narrative review on COVID-19, analyzing aspects related to epidemiology, etiology, clinical manifestations, diagnosis and treatment. Method: It is a narrative review of the literature, developed from scientific research indexed in the PubMed/MEDLINE database, from January to April 2020. The following search terms were used for the search, “COVID-19”, “SARS-CoV-2” and “2019nCoV”. Results: The articles showed that the origin of SARS-CoV-2, the causative agent of COVID-19, is uncertain. The rapid spread of the virus may be related to the form of transmission and its ability to survive in the external environment. Most hospitalized patients are over 60 years old, have immunosuppression and comorbidities such as hypertension and diabetes. The diagnosis is basically clinical and/or associated with molecular examination. There is no specific drug for the treatment of COVID-19. However, some drugs look promising and are in clinical trials phases. Conclusions: The results presented can guide strategy and practice of healthcare professionals in direct contact with the care of people with COVID-19. However, further studies are needed to better conduct pandemic coping strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sávio Breno Pires Brito, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Paulo Afonso, BA, Brasil

    Graduando em medicina na Universidade Federal do Vale do São Francisco-BA (UNIVASF-BA). Membro fundador e responsável como diretor de pesquisa da Liga Acadêmica de Anatomia de Paulo Afonso (LAAPA). Membro do Grupo de Pesquisa, Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS) da UNIVASF.

  • Isaque Oliveira Braga, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Paulo Afonso, BA, Brasil

    Graduando em Medicina pela Universidade Federal do Vale do São Francisco, Campus Paulo Afonso - BA. Diretor de Pesquisa da Liga Acadêmica de Gastroenterologia e Hepatologia (LIGHT) do CMED-PAV. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS).

  • Carolina Coelho Cunha, Instituto de Infectologia Emílio Ribas, São Paulo, SP, Brasil

    Residente de Infectologia no Instituto de Infectologia Emílio Ribas - São Paulo/SP.

  • Maria Augusta Vasconcelos Palácio, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Paulo Afonso, BA, Brasil

    Professora Adjunto A, nível 1, da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), campus Paulo Afonso-BA, colegiado de Medicina. Doutorado em Educação em Ciências e Saúde, Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde-NUTES, Universidade Federal do Rio de Janeiro -UFRJ. Mestrado em Alimentos, Nutrição e Saúde pela Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia-UFBA. Graduação em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri-URCA. Atuou como professora substituta no departamento de Enfermagem da URCA, nas disciplinas de Saúde Coletiva I, Saúde Coletiva II e Estágio Supervisionado na área Comunitária - Saúde da Família. Foi bolsista da FAPERJ, na modalidade Bolsista NOTA 10, no Programa de Pós-Graduação do NUTES. Líder do Grupo de Pesquisa, Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS)/UNIVASF. Integra o Grupo de Pesquisa Clínica, Cuidado e Gestão em Saúde (GPCLIN)/URCA. Temas relacionados às pesquisas: Tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino da saúde; ambientes virtuais de aprendizagem, narrativas digitais; relação entre narrativa e experiência na formação em saúde; narrativas e experiência do processo de adoecimento e tratamento; ensino sobre hanseníase na graduação em saúde; ensino da saúde e formação em Atenção Primária à Saúde, com foco no processo de ensino-aprendizagem.

  • Iukary Takenami, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Paulo Afonso, BA, Brasil

    Possui Graduação em Biomedicina pela Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública (EBMSP), Mestrado e Doutorado pela Pós-Graduação em Biotecnologia em Saúde e Medicina Investigativa (PgBSMI) do Instituto Gonçalo Moniz (IGM/Fiocruz). Desenvolveu atividades de pesquisa vinculada ao Laboratório Avançado de Saúde Pública (LASP) do Instituto Gonçalo Moniz (IGM). Atualmente é professora Adjunto A, nível 1, membro do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), campus Paulo Afonso (Bahia), curso de graduação em Medicina. Integra o Grupo de Pesquisa Clínica Fiocruz em Tuberculose - Fiocruz e é vice-líder do Grupo de Pesquisa, Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS/UNIVASF). Foco principal: imunopatogênese e marcadores imunológicos aplicados ao estudo das doenças micobacterianas; resposta imune ao BCG; tuberculose latente; metodologias ativas de aprendizagem; ensino médico.

Published

2020-04-28

Issue

Section

COVID-19/SARS-CoV-2 Revision

How to Cite

COVID-19 pandemic: the biggest challenge for the 21st century. (2020). Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology , 8(2), 54-63. https://doi.org/10.22239/2317-269X.01531

Similar Articles

11-20 of 370

You may also start an advanced similarity search for this article.